Namnsdag !

Ida.

Tack, alla som kom ihåg och uppmärksammade den. För grattis kort & sms, fint gjort av er :) Det vill säga tack till Ola, mamma, mammas moster, Martina, Eolah och Röjens som kom ihåg det efter att jag grattat henne.. haha.

Men, jag ska inte säga nått. jag är riktigt ursel på att själv komma ihåg dem. Ibland lägger jag märke till dom, men inte ens säkert att jag kommer ihåg mina egna namn. Varför har man de ens liksom ? Det är ju inte direkt någonting man firar ?
Såhär står de på wikipedia.

"Seden att fira namnsdag uppstod i den tidiga kristna kyrkan närmast i syfte att minska betydelsen av födelsedagsfirandet, vilket uppfattades som en hednisk och okristen rit. Att fira dopdag och namnsdag ansågs lämpligare än att fira den dag man fötts "till det av arvssynd belastade jordelivet".

De tidiga namnlängderna var huvudsakligen en lista över helgon och martyrer, och namnsdagarna firades mer till deras ära än för en enskild person. Varken namnsdagsfirande eller födelsedagsfirande hade under medeltiden någon stor betydelse i Skandinavien, och de tidigaste exemplen på firandet av namnsdag i Sverige är från 1600-talet, och då främst inom de högre stånden. Betydelsen av det personliga namnsdagsfirandet har därefter varierat mycket i olika delar av landet (mindre vanligt i sydvästra Sverige) och i olika sociala kretsar (vanligare i städer och borgerlig miljö). "

Jag förstår inte mer, gör ni ?
En annan sak jag inte förstår är varför typ Hildegard, Åslög och Tekia har namnsdag men inte typ Emelie. Är der för att de stackars barn som tvungas heta dessa namn, att de inte ska vara lika ledsna och besvikna över deras namn? För då om barnet frågar : mammaaa varför heter jag Åslög, mina kompisar säger att det inte är någont namn.. så kan mamman enkelt svara: Lilla gubben/gumman ( vet inte ens va de är för kön) det är visste ett namn, för det står med i almenackan, däremot emelie, det är inget namn för det står inte med..
Haha, så kan de va.

Iaf, hoppas ni hade en bra dag. Min dag var helt okej, såg en ganskaotrevlig sak på praktiken så gått och mått lite halv-illa.. Men Adam kom och hämtade mig nu ikväll, så nu är mitt humör på topp igen :) <3
Godnatt :)
PUSS


Kommentarer
Postat av: :D

Hahahaha vilket sämst exempel knäppis ;)

2009-09-15 @ 01:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0